Kiusaava polvi ja ne muut syyt

En ole koskaan aiemmin saliharrastukseni aikana kärsinyt minkäänlaisesta motivaatiopulasta, mutta viime aikoina on ollut todella tahmeaa lähteä salille. Treenit, jotka on tehty, on tehty laadukkaasti ja loppuun, uusia metodeja ja liikkeitä testaten, mutta kovin moni treeni on jäänyt välistäkin. On ollut olevinaan kaikenlaista, vaikka vaan ei tunnu virta riittävän mihinkään. Uusi toimenkuva töissä, pelko ahdistumisesta tilanteessa, jossa ahdistumista ei voi näyttää ulospäin, masennuksen oireet, stressaaminen asioista joihin ei voi vaikuttaa ja erityisesti niistä, joihin voi ja jatkuva väsymys on vieneet terää. Olen tuntenut viime aikoina epävarmuutta tilanteissa, joissa en ole aiemmin tuntenut. Olen aina uskonut pärjääväni missä tahansa tilanteessa, oli oloni sisältä mikä vain. Olevani ulospäin asiantunteva, määrätietoinen, jämäkkä, itsevarma, vaikka ei siltä tuntuisi. Nyt olen alkanut pelätä sitäkin, ja pelko ajaa ahdistusta eteenpäin. Stressaaminen ei koskaan ole ollut leipätyötäni kuin niissä asioissa, joista koen olevani vastuussa muille. Nyt stressaan jäätävästi siitäkin, että jos bussi on myöhässä ja myöhästyn jostakin. Mitä ihmisetkin ajattelevat, jotka minua odottavat? Että minua ei kiinnosta, etten arvosta heidän aikaansa? Tällaisia minä käyn päässäni paniikissa.

Ja uni. Se loputon unentarve. Sama minkä verran nukun, koen aina aamuisin olevani väsynyt. Tiedän, että lievä asentoriippuvainen uniapnea vaikuttaa unenlaatuuni, sillä kuorsaan parhaimmillaan 84dB voimakkuudella (se alkaa muuten olla raja, jossa työpaikalla pitäisi käyttää korvasuojaimia…). Valitettavasti vain en tee sitä vain selälläni, vaan myös kyljelläni nukkuessa, joten kunnon syväuneen pääseminen on usein kaukainen haave. Käytännössä siis kuorsaan niin voimakkaasti, että olen koko ajan unen ja valveen rajamailla, kun normaali ihminen on siellä vain max. muutaman kerran yössä. 10h unista rentouttavaa ja virkistävää unta saattaa olla minulla 5h. Voitte siitä laskea, miten ihanaa seuraa olen aamuisin, jos toinen puolisko yrittää hellästi herätellä minua uuteen päivään ennen kellonsoittoa.

Puolustuksena tietysti mainittava, että on se polvikin vaivannut! Suorastaan muistuttanut välillä olemassaolostaan, mutta eihän se totuuden nimissä nyt estä kuin joitakin liikeitä. Lähinnä siis syväkyykkyä, jota en ole koskaan oikein osannutkaan, eikä akillesjänteet antaneet periksi. Vasemman polven ulkosyrjä on vihoitellut polvikierukan alapuolelta jos polvea on taittanut yli 90 astetta ja samalla vienyt reiden lähelle vaakatasoa. Eli jopa ainakin kyykätessä tai laittaessa kenkiä jalkaan. Estää tietysti myös ranskiksen, ylätaljan, hauiskäännön ja jalkaprässin, eiks vaan? Argh! Koen itseni ihan lusmuksi, varsinkin, kun teen tätä ITSELLENI. En kellekään muulle, en kenenkään muun vuoksi. Lavalla on turha huudella tuomareille, että no kato kun se pikkuvarpaan kynnen juuren tyviosa sieltä kaakosta oli kipeä, niin mulla oli tollanen 3 kk mietiskelytauko tässä kisojen välissä, et uskallanko mä niinku tehdä mitään. Et niinku nappaisko!

Samaa logiikkaa käytän myös kovissa treeneissä. En erityisemmin nauti vaikka helkutinmoisen jalkatreenin aikana hapotuksesta, mutta se on oma valintani. Oma se on pääni, joka joutuu koville. Valmentajani suorastaan rääkkää minua, koska HALUAN. Ei koska hän haluaa tai näkee sen ainoaksi keinoksi, vaan koska minä tiedän, että se on tie omaan kehitykseen, omaan haaveeseeni, omaan tahtotilaani. Epämukavuusalueen sietäminen on ehdoton kehityskohde tällä kaudella, kuten varmasti meillä kaikilla.

Kuten aina omille treenattavilleni sanon: lihas jaksaa kyllä, kunhan vain pää jaksaa.


625496_271568096301755_1054963959_n_opt

Motivaatiosta puheen ollen, jos sinä etsit tukea kesäkuntokampanjallesi, tässä oman tiimini uutuus, BadAss Fit -paketti:

Onko tavoitteenasi elämäsi kunto?  Kesäkunto? Karistaa muutama talven aikana kertynyt kilo? Muokata vartaloa lihaksikkaammaksi?

Nyt tähän olisi mahdollisuus meidän tarjoaman Fit -paketin avulla.  Paketti sisältää 2*kertaa tekniikoiden läpikäynti salilla, 5*kova treeni salin puolella, henkilökohtaisen ruokavalion, henkilökohtaisen ohjelman salin puolelle, tarvittavat muutokset ohjelmiin, sekä yhteiset team-tapaamiset 2 kertaa.

Kesto 1.2-31.5.2015, jolloin pidetään myös viimeinen yhteinen tapaaminen.

Hintaa koko paketille tulee vain 299€/henkilö.  Treenit ja tapaamiset suoritetaan Helsingin Ruoholahdessa, Mayor’s Gym:illä.  Jos kiinnostuit laita sähköpostia valmennusbadass@gmail.com tai viestiä fb kautta.

Ja itsehän teen tietysti myös pt-hommia, saa ottaa yhteyttä popa@pakkotoisto.com! : )

2 vastausta artikkeliin ”Kiusaava polvi ja ne muut syyt”

  • Itseään kyllä kannattaa kuunnella, vaikka se sitten tarkoittaisi väliin jääneitä treenejä.. Uniapneaan sen verran, että ylipainemaski tuo siihen kummasti helpotusta, eikä tarvii enää vieressä nukkujan stressata, hengittääkö toinen. Lisäksi saattaa kummasti helpottaa aamuväsymystä.

    • Joskus käy vain niinkin, että laiskuus yrittää verhota itsensä ’itsensäkuunteluksi’. Näiden eron näkeminen on ainainen haaste, koska laiskuudella ei huipulle pääse, muttei silläkään, jos ei osaa kuunnella kehoaan. Onneksi tässä on kehitytty.

      Itselleni maski ei tuo merkittävää apua, kyse tosiaan livästä uniapneasta. Suurempi ongelma on unenlaadun kannalta kuorsaus kuin hyvin lyhyet hengityskatkokset – itselläni ne tosiaan on lieviä. Alaleukani pääsee kuorsauskiskoista huolimatta ’tippumaan’ ja painamaan henkitorvea, ja tosiaan vaikuttaa merkittävästi unenlaatuun.

Kommentointi on suljettu.