Reverse dieting, case Minä

Termi reverse dieting on tuttu monelle kisaajalle, ja tarkoittaa siis käytännössä käänteistä dieettaamista tiukan dieetin jälkeen, eli kaloreiden nostamista ylöspäin pikkuhiljaa. Aivan kuten kaloreita on vähennelty dieetin edistyessä, niitä nyt reverse dietingillä nostetaan hiljalleen ylöspäin kohti offseasonin korkeita kalori(=hiilari)määriä. Mitä korkeammalle kalorit taasen offilla saadaan, sitä korkeammalla ne pystyy seuraavalla dieetillä pitämään – suhteellinen tiputus kaloreissa on silti suuri.

Miksi tälläinen systeemi sen sijaan, että heitettäisiin kalorit korkealle samantien kisojen jälkeen, kun kroppa kerran huutaa energiaa? Juuri siksi. Kun on juuri dieetattu 12-22 viikkoa (aikalailla näissä rajoissa usein mennään) kroppa on innokas ottamaan kaiken saamansa ravinnon, joka on ylimääräistä sen hetkiseen kulutukseen nähden, rasvaksi varstoon uutta jääkautta varten. Paino nousee kohisten ja kertyy nimenomaan rasvana. Ilmiö on tuttu monelle jojo-dieettaajalle ns. normielämässä.

Mietitäänpä vaikka omaa dieettiäni: ihan lopussa kalorit oli jossain 1200 paikkailla ja salitreeniä oli viitisen kappaletta viikossa. Tähän vielä päälle satunnaiset aamuaerobiset, 0-3 krt/vko. Kulutusta siis oli aikalailla, ja paino tippui hidasta tasaista tahtia loppuun saakka. Nyt jos heitän kevään offin ruokkiksen päälle, jossa kaloreita oli reippaasti yli 3000 ja treenaan sen 4-5 kertaa viikossa, voitte kuvitella päivittäiset pluskalorit. Eihän kroppa tiedä, mitä  se niillä tekisi. Semmonen +1800 kaloria päivittäin  yhtä äkkiä plussaa ja treeniä vielä vähemmän kuin dieetillä. Ei aineenvaihdunta ihan niin nopeasti mukaudu uuteen tilanteeseen, varsinkaan jos se on pahasti hidastunut tai jopa jämähtänyt dieetin lopussa.

Nyrkkinsääntönä voidaan pitää, että reverse dietingiin napataan ruokavalio-ohjeet sieltä suunnilleen dieetin puolesta välistä ja aloitetaan sillä kisojen jälkeen. Hiilareita nostellaan hitaasti parin kymmenen gramman vauhtia viikoittain, seuraten samalla painon nousua. Itse olen pitänyt hyvänä tahtina paria sataa grammaa viikossa vaa’assa. Normi-painonpudottaja ei tälläisiä kikkailuja tarvitse, ellei painoa ole tiputettu tosiaan äkkirysäyksellä ja säästöliekillä.

Lomogram_2013-11-18_11-51-59-AM_optItselläni dieetin jälkeinen ruokavalio on ollut aika ohjeellinen, koska kroppani vanhastaan sietää hiilaria erittäin hyvin. Johtunee kilpahiihtotaustastani, ettei hiilarit jää kertymään vaan palavat iloisesti. Hiilarit kuuluivat jokaiselle aterialleni heti dietin jälkeen. En ole ihan kauheasti punninnut ruokia, vaan pitänyt huolta monipuolisuudesta ja siitä, että hiilarit eivät ole liian korkealla heti alkuun. Aamupala on pysynyt riisipuurossa/riisikakkuissa ja kananmunanvalkuaisissa, muuten olen mennyt tilanteen mukaan. Jos ei ole napannut ottaa 125 grammaa kanaa ja 50 grammaa riisiä mukaan töihin lounaaksi, en ole ottanut. Olen käyttänyt maalaisjärkeä ja syönyt fiksusti. Olen sallinut itselleni myös lähinnä pään jaksamisen takia erilaisia mielitekoja, kuten karkkiöverit (yhdet on kai pakko vetää kisojen jälkeen) ja kesäjätskien syöntiä kauniissa syyssateessa. Olen kuitenkin pyrkinyt huomioimaan nämä muussa syömisessäni sekä päivittäisessä liikunnassa. Valehtelisin, jos väittäisin, ettei kroppa ole huutanut sokerin perään sitä viimein saadessaan ja ettei tahdonlujuus olisi joutunut tositestiin vasta kisojen jälkeen. Ei noita kuitenkaan ihan joka päivä voi vetää minunkaan kulutuksellani kerämäättä ylimääräistä lämmikettä talveksi.

Paino on noussut kisa-aamun kuivakasta 47 kilosta 1,5 kuukaudessa 52 kiloon, eli ns. oikeaa painon nousua sellainen 2-3 kiloa. Näistäkin parista kilosta aika iso osa on vielä ylimääräistä nestettä, sillä vatsani on protestoinut ’uusia’ ruoka-aineita ja ollut jatkuvasti turvoksissa. Tästä löytyykin itselleni suurempi syy siivota ruokkis entisestään nätimmäksi, kuin kilojen pelko. Huomiona siis kuitenkin, että läheskään kaikilla kroppa ei ole näin mukautusmiskykyinen, kuin millä minua on siunattu. Itselläni ei rasvaa koskaan ole kauheasti ollut, joten rasvasolunikin ovat pienet. Toisten kannattaa jaktaa aamuaerobisia ja tiukkaa ruokavaliota parikin kuukautta kisojen jälkeen, jotta kroppa saadaan varmasti palauteltua dieetistä.