’Riisi on oikeestaan aika jees’ ja muita havaintoja mahasta.

Kuten otsikosta voi päätellä, ei ihan ole ohjeen mukaan täälläkään naposteltu. Tai on naposteltu kyllä ihan kaikkea mahdollista, mutta mun stressivatsa ja erityisesti suolisto on aavistuksen alkanut protestoimaan ruokatottumuksiani, joihin on kuulunut myös gluteeniton kaura ja laktoosittomat maitotuotteet pienissä määrin kisojen jälkeen (ja karkki, mikä varmaan on muuten tosi paljon auttanut asiaa…). Vehnää en tosiaan siedä yhtään ylipäätään ja maitoproteiinia suoliston kunnon mukaan enemmän tai vähemmän, mutta nyt kaikki viljat kaurasta lähtien ovat alkaneet aiheuttaa oireita ja maito on ollut aika ikävä laktoosittomanakin päivästä riippumatta. Tänä aamuna kuultiin siis Pasilassa peilin edessä se kliseinen ’takaisin ruotuun’ (meinasin kirjoittaa että weeceessä, mutta too much information?).

Ruotuun palaaminen ei mulla tarkoita kyllä minkään dieetin orjallista noudattamista tästä eteenkäänpäin (näin offilla), vaan aika vapaata reverse dieettausta on harjoitettu kisoista lähtien ja niin jatketaan. Pää kestää huomattavasti paljon paremmin mukana näin. Ruokavalion runko on edelleen olemassa ja olen syönyt tämän ns. ohjeen päälle mieltymyksien mukaan päivittäin varsinkin hiilaria lisää. Tätä on tarkoitus jatkaa ainakin jouluun, mutta from now on vähän enemmän ajatuksella. Aamupuuro vaihtuu ainakin siihen saakka kunnes suolisto saadaan kuntoon riisipuuroon ja raejuustoa tai rahkaa ei nähdä jatkossakaan jääkaapissa minun nimelläni varustettuna. Suurin itku on kaffemaitojen vaihtuminen pysyvästi mantelimaitoon, jota ei kovin monesta kahvilasta saa.

Minulta kysytään todella usein että minä sitten syön, jos maitotuotteet ja viljat on kieltolistalla ja soijakin saa ilmapalloefektin aikaan? Omasta mielestäni en kovinkaan rajoittuneesti, mutta mulle ruoka on aikalailla polttoainetta, joten en osaa suhtautua siihen niin intohimoisesti. Siksi varmaan tämä ei minun päälleni ole mikään ’kieltolista’, jolla olevia ruoka-aineita himoitsisin sen vuoksi hullun lailla. Oma ruokavalioni yksinkertainen mutta hyvin muuntautumiskykyinen pohja näyttää tällä hetkellä tältä:

Aamupala:
riisipuuroa (veteen tehtynä), mustikoita, kananmunan valkuaisia, luomulaatuista kanelia (because you taste the difference!)

Lounas, välipala ja päivällinen:
riisiä, kanaa/naudan paistijauhelihaa/vaaleaa kalaa, kasviksia (lähinnä FODMAP -periaatteella gastroentrologin ’suosituksesta’ -> viesti oli, että tottele tai älä valita)

Iltapala:
munakas ja rehuja/marjoja vähän fiiliksen mukaan

Treenin aikana aminoja ja maltoa. Palari koostuu yleensä banaanista ja prodesta, jonka heraprode on vaihdettu jo joku aika sitten lihaproteiiniin.

IMG_3088_optOngelma on mielihaluja enemmän se, että aina on tullut jostain sitten kuitenkin huomaamatta maitoproteiinia naukkailtua. Olen nyt ihan lopullisen kyllästynyt niin vatsaoireisiin kuin fyysiseen ulkomuotoon: voi ihan rehellisesti todeta, että näytän olevan raskaana kun olen syönyt jotain mikä ei nyt vaan ole sopinut mulle. Vai mitä tuumaatte kauniista, pyöreästä alavatsastani? Ei se silloin tällöin sattuessa häiritse tai siitä jaksa stressata, mutta nyt alkaa oikeasti kyllästyttää ja mikä inhottavinta: jos vatsa ja suolisto ei toimi kunnolla, ei ravintoaineet imeydy. Se ei ole kauhean hyvä juttu tavoitteellisen treenaamisen kannalta. Ja olis musta nyt ihan kiva, että kun olen muuten tallainen rimpula, ettei vatsa pöhöttäisi. Sen verran pinnallisuutta mulle sallittakoon.

Näihin kuviin ja tunnelmiin. Jos ei tällä ala homma rauhoittumaan (ja edelleenkin: ne karkit, stressi ja erilaiset palkokasvit jne on varmasti olleet aika merkittävässä osassa myös, mutta lopputulema mahassa ja suolistossa on nyt mikä on, eikä se siitä muutu ilman muitakin muutoksia), pitänee jättää myös munat pois. Sitten menee jo säätämiseksi, mutta toivon mukaan siihen ei tarvitse ryhtyä. Toiveissa on, että kaura ja ainakin raejuusto saadaan takasin menuuseen kun suolisto on saanut lepoa.

Wish me luck, kaurapuuro on parasta!